19.1.08

Εδώ Άγιος Δημήτριος του Μελινάδου. Ακούει κανείς;;;;








Ο ιστορικός της Ζακύνθου Ντίνος Κονόμος, στο πολύτιμο και δυσεύρετο βιβλίο του «Εκκλησίες και Μοναστήρια στη Ζάκυνθο», σελίδα 45-46, γράφει για τον παλιό αυτό ναό:
Εκκλησία στο χωριό Μελινάδο χτισμένη αρχικά σ’ άγνωστη εποχή από τα λείψανα του αρχαίου και κατεστραμμένου ειδωλολατρικού ναού της θεάς Οπιταΐδος Αρτέμιδος, προστάτριας των οπωροφόρων δένδρων, που σωζόταν στην ίδια εκείνη περιοχή. Η εκκλησία, όπως φαίνεται από το οικοδομικό της υλικό, χτίστηκε πολλές φορές στο πέρασμα των αιώνων. Την στέγη του νάρθηκα κρατούσαν, πριν από τους σεισμούς του 1953, τέσσερες γκρίζες αρχαίες κολόνες μονοκόμματες, χωρίς αυλακώματα και κιονόκρανα, που είχαν ως βάσεις τετράγωνες ορθογώνιες πλάκες. Μέσα στην εκκλησία εξείχε παλιότερα ένα κιονόκρανο ιωνικό μ’ ένα κομμάτι κολόνας μέσα στο έδαφος. Η αγία Τράπεζα της εκκλησίας στηρίζεται πάνω σε αρχαίο μαρμάρινο βωμό με την επιγραφή:

Αρχικλής Αριστομένεος και Αλκι
δάμα Αρκικλέος Κληνίππαν ταν αυ
των θυγατέρα θεοκολήσασαν Αρτέμιτι
Οπιταΐδι


[…]».

Σήμερα, τι;;;;;;;;;;;;;;;;;
Οι φωτογραφίες που τράβηξα πριν από κάμποσες μέρες, δείχνουν την κατάντια που επικρατεί...
Ακούει κανείείείείείείείς;;;;;;;;;;;;;;;;

8 σχόλια:

ΦΥΡΔΗΝ-ΜΙΓΔΗΝ είπε...

΄Ηρεμα...τώρα οι άνθρωποι είναι σοβαρά απασχολημένοι με τα ροζ σκάνδαλα και το χωρό εκατομμυρίων ευρωπουλακίων...σιγά που θα τους ενδιέφεραν 2-3 ...ερείπια

Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

Ακέστωρ είπε...

Το βέβαιον είναι ότι δεν ακούει ούτε το ΥΠΠΟ (αυτό μόνο αποχαρακτηρίζει και γκρεμίζει ή το πολύ πολύ να χτίζει μπετονένια θηρία), ούτε ο Άγιος Ζακύνθου, ο οποίος αναμένει τη συγγνώμη του πνέοντος τα λοίσθια Αρχιεπισκόπου, καθώς σιδερώνει την πλερέζα του για τις κάμερες που θα καλύψουν τη μεγαλοπρεπή κηδεία. Για το θάνατο της Ελλάδος δεν έχουμε καιρό τώρα. Άλλη φορά.

Porfyris είπε...

@ Φύρφην-μίγδην, νομίζω πως έχει δίκιο, δυστυχώς. Μακάρι να μήν είχες.

Porfyris είπε...

@ Ακέστορα.

Με συγχωρείτε, αλλά με αυτό που γράφετε αισθάνομαι, σα Ζακυνθινός, προσβολή. Γιατί ο Μητροπολίτης Ζακύνθου έχει αποδειχτεί περίτρανα, ότι είναι ο ΜΟΝΟΣ που ενδιαφέρεται για το έμψυχο και άψυχο υλικό της γενέτειράς μας, σε μια εποχή μάλιστα που ο ίδιος ο μέχρι πριν λίγο καιρό Δήμαρχος Ζακυνθίων προετοίμαζε να ανατινάξει το Δημαρχείο για να εξαφανίσει στοιχεία εμπλοκής του σε οικονομικά σκάνδαλα.

Για την πολύπλευρη προσφορά του Χρυσόστομου στον κακόμοιρο από πολιτικής πλευράς τόπο μας, σας παρακαλώ να δείτε συνοπτικά στοιχεία εδώ.

Ο Μητροπολίτης μας κάνει ό,τι μπορεί. Η Ζάκυνθος,από εκκλησιαστικής πλευράς είναι ένα εργοτάξιο. Όμως, απ' ό,τι ξέρω εγκυρότατα, το Υπουργείο Πολιτισμού, τα τελευταία χρόνια, τού είχε κλειστές κατάμουτρα τις πόρτες σε κάθε του αίτημα. Αυτό συνέβαινε, κατά κοινή ομολογία, σαν τιμωρία του για τις διαφωνίες που είχε με τον Αρχιεπίσκοπο. Τόσο, που είχε δημόσια απειλήσει ο Χρυσόστομος τον Βουλγαράκη και τον Ζαχόπουλο (ξέρετε ποιον...), ότι θα έκανε απεργία πείνας έξω από το Υπουργείο, για να τον δεχτούν επιτέλους και να μιλήσουν σχετικά με τα μνημεία της Ζακύνθου και πώς να συντηρηθούν.
Σημειώστε εδώ, ότι σε πάρα πολλά από αυτά τα κτίσματα, δεν μπορεί να παρέμβει καθόλου ακόμα και ο Μητροπολίτης, εφόσον τα εποπτεύει η κατά τόπους Αρχαιολογική Υπηρεσία (ή όπως την λένε).

Όσο για τις "πλερέζες", είναι λογικότατο, όπως το λέτε. Όταν πάμε σε μια κηδεία φοράμε το επισημότερο ρούχο που έχουμε για να τιμήσουμε αυτόν που φεύγει. Όμως καταλαβαίνω την ειρωνεία που εκφράζετε, γι' αυτό πρέπει να σας καλέσω να σκεφτείτε, ότι, όταν μίλησε ο Χρυσόστομος για "πλερέζες" που ετοιμάζουν οι επίδοξοι διάδοχοι, παράστησαν όλοι τούς αθώους, αλλά από την άλλη μέρα μέχρι και σήμερα ακόμα (δείτε εφημερίδες), το σιδέρωμα από πλευράς των δελφίνων δίνει και παίρνει...
Παρόλα αυτά, θυμηθείτε, ότι και ο Χριστόδουλος για πολλά χρόνια σιδέρωνε και ξανασιδέρωνε την "πλερέζα" του, μέχρι που πέθανε τελικά ο μακαρίτης ο Σεραφείμ και μπόρεσε να έρθει εκείνος στην εξουσία...

Αυτά, αγαπητέ κύριε Ακέστορα, ελπίζοντας ότι θα καταλάβετε αυτά που σας έγραψα.

Με εκτίμηση
Πορφύρης,
ένας πολύ ευεργετημένος από τον "Άγιο Ζακύνθου" Ζακυνθινός.

panagiotisandriopoulos είπε...

Αγαπητέ porfyri,

Είναι πολύ σημαντικό να αναδεικνύεις με τις φωτογραφίες σου την ιστορία αλλά και το πρόβλημα. Με κάθε τρόπο πρέπει να έλθει, τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο, το θέμα στην επικαιρότητα. Βέβαια η Ζάκυνθος είναι ένα απέραντο μουσείο! Αλλά πρέπει να τεθούν προτεραιότητες. Και φαίνεται πως ο Άγιος Δημήτριος είναι μιά απ' αυτές.

Οι bloggers πώς μπορούμε να βοηθήσουμε;

Ακέστωρ είπε...

Μακρυά από μένα η πρόθεση να προσβάλω οποιονδήποτε. Ζητώ συγγνώμη αν αισθάνθηκες προσβεβλημένος από το σχόλιό μου.

Για το Χρυσόστομο έχω προσωπική αντίληψη από τότε που ήταν επίσκοπος Δωδώνης και ηγούμενος της Μονής Πεντέλης. Φαίνεται ότι στη Ζάκυνθο είναι αλλιώς.

Ομολογώ ότι το Πάσχα είδα τα έργα στη Φανερωμένη και χάρηκα. Ελπίζω το ίδιο να γίνεται και αλλού, στην Αγία Μαύρα, στα Στροφάδια και όπου αλλού χρειάζεται η επέμβαση του συντηρητή.

Δεν είναι κακό να εποπτεύει τα εκκλησιαστικά μνημεία η Αρχαιολογική Υπηρεσία. Πολλές φορές είναι προς όφελος των μνημείων. Πολλά έχουν υποφέρει οι εκκλησιές και τα ξωκκλήσια ανά την επικράτεια από τους νεωτερισμούς και τις "ανακαινίσεις" άσχετων κληρικών και επιτρόπων. Το κακό είναι να μην κάνει ούτε αυτή, ούτε κανείς άλλος τίποτε και τα μνημεία να ρημάζουν. Το κάκιστο είναι να διοικείται από Ζαχόπουλους. Αν θέλεις ρίξε μια ματιά στο άρθρο μου για το σπίτι της Αγίας Φιλοθέης στην Αθήνα.

Κατάλαβα καλά και δεν θα διαφωνήσω στα περί της πλερέζας. Έτσι ακριβώς είναι. Όμως έχω βαρεθεί τους τελευταίους μήνες να βλέπω και να ξαναβλέπω τους λαλίστατους αρχιερείς μας μπροστά στις κάμερες, να συναγωνίζονται σε ωμότητα τους πολιτικούς ξεχνώντας ότι είναι καλόγεροι και πρέπει να φυλάττουν τη σιωπή και την υπακοή. Αντ' αυτών και των πολυτελών επανωκαλυμμαύχων τους, προτιμώ το τριμμένο πετραχήλι του τελευταίου παπαδάκου και καλογεράκου, που διασώζουν καλύτερα το ορθόδοξο φρόνημα, χωρίς να γίνονται μαϊντανοί στα κανάλια.

Πάντως με τις επισημάνσεις σου μου δίνεις την αφορμή να παρακολουθήσω πιο στενά τη δραστηριότητα του Χρυσοστόμου. Ειλικρινά και καλοπροαίρετα εύχομαι οι επιφυλάξεις μου στο τέλος να διαψευσθούν.

Η εκτίμησή μου στο πρόσωπό σου και στο αγαπητό ιστολόγιό σου είναι δεδομένη.

vertzak είπε...

"Δεν είναι κακό να εποπτεύει τα εκκλησιαστικά μνημεία η Αρχαιολογική Υπηρεσία. Πολλές φορές είναι προς όφελος των μνημείων. Πολλά έχουν υποφέρει οι εκκλησιές και τα ξωκκλήσια ανά την επικράτεια από τους νεωτερισμούς και τις "ανακαινίσεις" άσχετων κληρικών και επιτρόπων. Το κακό είναι να μην κάνει ούτε αυτή, ούτε κανείς άλλος τίποτε και τα μνημεία να ρημάζουν. Το κάκιστο είναι να διοικείται από Ζαχόπουλους."
Δε μπορώ να πω πως διαφωνώ με όσα άλλα γράφεις, αλλά με αυτή τη γνώμη ταυτίζομαι.

Π.Κ. είπε...

Παρακολουθώ τον διάλογο και χαίρομαι που υπάρχει ενδιαφέρον. Καλές όλες οι σκέψεις και οι αγωνίες, αλλά επί του πρακτέου, δεν μπορούμε να τα περιμένουμε όλα από τον Επίσκοπο μιάς περιοχής. Οι Ζακυνθινοί γνωρίζετε την αυταπάρνηση επ' αυτού του Μητροπολίτη μας, αλλά, με δεδομένα τα εκτεταμένα προβλήματα και τις πληγές που απέρρευσαν το 1953 και που ακόμη δεν έχουν επουλωθεί, έχω την εντύπωση, ότι και οι τοπικές κοινωνίες διαχρονικά έπρεπε να έχουν πιέσει τους πολιτικούς και εκκλησιαστικούς (νομίζω περισσότερο τους πολιτικούς, οι οποίοι διαχειρίζονται τα διάφορα κονδύλια και τα χρήματα των φορολογουμένων), ώστε να βλέπαμε φως. Τώρα όμως, μετά από 50 και βάλε χρόνια, θεωρούμε ότι ξαφνικά μπορούν να γίνουν τα πάντα, όταν οι αποκαταστάσεις μνημείων άρχισαν στην ουσία, περί το 1995 επί Χρυσοστόμου και με αντίξοες συνθήκες ως προς την πολιτική βούληση, για τους ευνόητους λόγους Χριστοδούλου-Χρυσοστόμου... Από το 1953 έως το 1995, ποιος ενδιαφέρθηκε πολιτικός, πολιτικάντης, χωριάτης, φτωχοπρόεδρος χωριού, παράγων, παραγοντίσκος, ιερέας, μητροπολίτης και όλοι οι παρατρεχάμενοι της τοπικής μας κοινωνίας;